Vacature: Hiring Agent (werver)

Studio's, thuis studio's, sub-studio's, contact centers, call centers, groepen of welke andere benaming dan ook, PNT en WOW werken uitsluitend met hiring agents (wervers) en niet met studio's als zodanig. En dat is een groot verschil.

Het enige dat een hiring agent doet is in feite het informeren en doorsturen van potentiele kandidaten. Alle andere zaken, zoals het nakijken van de tests, intake & training, accountbeheer, facturering en uitbetaling worden door het bedrijf verzorgd waar de operators aan de slag gaan.
Alle operators dienen daarom te beschikken over een geldig ID en een bankrekening op eigen naam waarmee Euro betalingen vanaf een reguliere Nederlandse bank ontvangen kunnen worden. Dat mag ook een E-bank zijn zoals bijvoorbeeld Bitsafe. Betalingen op naam van een ander zijn dus niet toegestaan en bovendien bij wet verboden!

Wij werken dus volgens de Nederlandse wet en daarbij zijn nog een aantal andere zaken van belang:

  • Een rijbewijs is geen geldig ID, alleen een paspoort of een ID kaart.

  • Een ID is altijd van het land waar een operator woont en werkt (dus bijvoorbeeld een Surinamer die in belgie woont en dan een Surinaamse ID kaart of paspoort geeft, is niet toegestaan).

  • Operators die in Nederland wonen, kunnen alleen werken met een BSN.

  • Operators die buiten Nederland wonen, mogen niet werken als ze in nederland zijn (bijvoorbeeld een Surinamer die in Nederland op vakantie is).

  • Operators die een tijdelijke verblijfsstatus in Nederland hebben, mogen alleen werken indien zij een verblijfs ID hebben met op de achterkant de vermelding 'arbeid vrij toegestaan' en 'TWV niet vereist'.

Werven
Hoe je de operators werft, dat is natuurlijk helemaal aan jou. Misschien ken je veel mensen, of je bent goed in adverteren via social media, lokale kranten, flyers in het buurthuis etc. Maar het is wel zaak dat je de operators goed informeert. Je advertenties moeten dus wel kloppen. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat er vermeldt wordt dat je alleen vanaf een laptop of desktop mag werken en dus niet met een smartphone of tablet. Ook misleiden is niet toegestaan. Als er bijvoorbeeld een staffel is van 10 tot 15 cent en jij adverteeert met alleen maar '15 cent per bericht' krijgen wij de klachten en sluiten we je account.
Het is vanzelf ook in jouw belang dat de mensen weten wat voor werk het is en of ze er geschikt voor zijn. Als we voornamelijk tests binnenkrijgen van mensen die amper een woord fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven, de regels niet lezen, geen gesprek kunnen voeren en/of nul creativiteit hebben of een test vol met tik- en spelfouten inleveren dan kost het ons alleen maar tijd en stoppen we je account.
We zitten bovendien niet te wachten op 50 agents die allemaal 5 operators aan het werk krijgen. Je doel is dus wel echt om een groep op te bouwen en die steeds uit te breiden. Dat is natuurlijk ook in je eigen belang.

Testen
We kunnen een aparte pagina aanmaken voor jou op onze website, waar jouw kandidaten de test kunnen maken en insturen. Op die manier weten we ook meteen dat ze via jou komen. Op die test pagina, kunnen ze hun gegevens invullen (zodat we later ook weten wie, wie is) en dan de test maken. Je krijgt van ons de handleiding van het desbetreffende bedrijf en/of een pagina met algemene regels en het is uiteraard de bedoeling dat ze die ook goed doornemen, voor ze de test maken. Of je jouw operators voorbereid op die test en of een voortraining geeft, dat is aan jou. Dat kost uiteraard tijd, maar hoe meer operators slagen en aangenomen worden, des te meer jij gaat verdienen.
Wat in elk geval niet de bedoeling is, is dat je ze zo ongeveer precies gaat vertellen wat ze moeten doen om door die test heen te komen. Om twee redenen:

  1. Je operators gaan gewoon jouw antwoorden kopieren of een heel klein beetje aanpassen en het bedrijf krijgt vervolgens tests met nagenoeg dezelfde of soms zelfs identieke antwoorden. Die operators worden allemaal meteen afgwezen, dus dat werkt eerder in je nadeel dan in je voordeel.

  2. Na de test worden operators doorgestuurd voor een intake/training en ook eenmaal gestart wordt er wel degelijk gecontroleerd. Dus maak je operators goed duidelijk dat ze ook echt zelf de test maken en ook niet van elkaar gaan kopieren.

Deze twee bovenstaande dingen worden gezien als testfraude, het kan je als agent best een keer overkomen, maar als het vaak gebeurt, dan sluiten we het account. Kost ons alleen maar tijd en levert niks op en jou trouwens ook niet.

Unieke operators
We accepteren alleen unieke operators. Operators die al in ons systeem staan met een invoice nummer zijn operators die al rechtstreeks voor ons, of voor een andere agent werken of gewerkt hebben. Die kunnen zich alleen op dezelfde manier ook weer aanmelden.
Maar omgekeerd geldt dat net zo: een door jouw aangemelde unieke operator, blijft jouw operator ook als deze is gestopt en zich later weer aanmeldt. Die kan zich dus ook niet via een andere agent en ook niet via ons rechtstreeks aanmelden. Wel op voorwaarde dat je zelf nog steeds voor ons actief bent als agent natuurlijk.

Doorsturen gegevens
Zodra een test is goedgekeurd, stellen we je daarvan op de hoogte. Je moet dan eerst de gegevens insturen.

Als hiring agent verzamel je de gegevens per operator en stuur je deze in één email in:

  • De volledige naam, adres, huisnummer, woonplaats zoals bekend aan de bank.

  • Naam van de bank, BIC/SWIFT code van de bank en natuurlijk het bankrekeningmummer.

  • Email adres en Skype handle (dus niet de Skype naam). Elke operator dient te beschikken over zijn of haar eigen email adres en skype adres.

De copy ID stuur je in de mail mee, dus als attachment (dus ook geen online link naar een ID of iets dergelijks, dat kunnen we niet filen).
De copy ID mag een kleuren- scan of foto zijn. Zwart/wit of een fotokopie wordt niet geaccepteerd.
E-mails met incomplete gegevens worden niet in behandeling genomen.
Een operator is er zelf voor verantwoordelijk dat zijn/of haar bankgegevens kloppen, dat de bank buitenlandse transfers accepteert, euro's accepteert (bijvoorbeeld op een Surinaamse SRD rekening) geen limiet heeft (zoals bij sommige studentenrekeningen) etc. De enige die dat weet en kan vertellen is de betreffende bank zelf. De GODO bank bijvoorbeeld in Suriname accepteert dat helemaal niet, maar ook een E-bank als payoneer accepteert op dit moment geen Euro betalingen. Maar die dingen kunnen ook weer veranderen. Niet jouw taak om dat te checken, maar wel jouw taak om de operators hier van te voren op te wijzen. Dat voorkomt problemen.
Als de gegevens compleet zijn dan filen wij die en wordt de operator doorgestuurd naar het bedrijf voor een afspraak voor de intake/training.

Welke chat / welk bedrijf
Wij werven voor meerdere bedrijven en kunnen hier op deze pagina niet zeggen waar je operators steeds terecht komen. De operators kunnen wel hun voorkeur aangeven, maar in de praktijk vinken ze daar of alleen de best betalende in, of gewoon alle chats.
Maar waar wij mensen kwijt kunnen wisselt enorm, dan weer moeten er 25 mensen bij op BV en de week erna 15 op TAC of er start een nieuwe chat die we snel moeten bezetten.
Bovendien wordt er op basis van de test ook gekeken naar de kwaliteit. Iedereen wil natuurlijk wel werken bij een bedrijf waar de top 18 cent per bericht is, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook kan. Een hogere betaling vraagt ook een hogere kwaliteit.
Zijn ze eenmaal gestart dan kan een operator ook nog mee-of tegenvallen, dus wisselingen van chats zijn mogelijk. Het kan ook zijn dat een operator het niet alleen goed doet, maar ook heel veel werkt en/of heel snel is. Die kan er dan zo maar een tweede account bij een ander bedrijf naast krijgen of zelfs een derde.
De operators krijgen allemaal maandelijks betaald met een minimum van 100 euro. Werk je op meer accounts, dan krijg je wel voor elk account een aparte invoice, maar alles wordt in één keer overgemaakt, zodat je ook maar één keer bankkosten hebt.

Jouw verdiensten
Die zijn natuurlijk afhankelijk van het aantal operators die je hebt aangebracht en hoeveel ze werken. Je krijgt 1 eurocent per bericht vergoeding. Heb je 10 operators die elk 5000 berichten per maand versturen dan tikt dat snel aan, dan heb je fulltimers. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die het puur als bijbaantje doen en elke maand keurig op de 501 berichten eindigen die ze nodig hebben om hun account behouden.
Je operators een beetje motiveren is dus in je eigen belang.
Stel dat je een groep opbouwt van 40 mensen waarvan er 10 net aan 500 tikken, 10 tikken er 1000, 10 tikken er 2000, eentje 2500, 2 van 3000, 1 van 3500, 2 van 4000, 2 van 5000, 1 van 6000 en 1 van 7000. En zelf werk je daarnaast ook nog mee als operator en jij tikt er 2500 dan zit je al ongeveer op 1000 euro in de maand. Maar met die veeltikkers moet je wel een beetje geluk hebben, het kan ook tegenvallen en dan heb je 40 operators waarvan er 35 niet eens boven de 1000 berichten in de maand uitkomen. Dat kunnen we helaas niet voorspellen. Dat is net als met klanten die de website bezoeken en credits kopen. De ene klant koopt helemaal niks, de volgende koopt 1 keer 10 credits en nummer 3 blijft 6 maanden hangen en koopt 1000 credits per maand.
Ook voor jouw commissie geldt: maandelijkse betaling met een minimum van 100 euro en ook jij hebt uiteraard een gedlig ID en een bruikbare bankrekening op eigen naam.

Heb je interesse om een hiring agent te worden, stuur dan een e-mail aan wow@worldonlinework.net onder vermelding van 'hiring agent PNT/WOW'.
Vertel even wie je bent en vertel ons ook even waarom je dit wil doen, of je er ervaring in hebt en/of waarom jij denkt dat het jou wel gaat lukken om een groep van minstens 25 geschikte operators te vinden en die ook op peil te houden of nog verder uit te breiden.
Indien je ook zou kunnen werven voor andere talen dan Nederlands (behalve engelstalig) geef dat dat ook even aan.
En vergeet niet even je Skype handle te vermelden, zodat we contact met je kunnen opnemen!