BANKZAKEN
Waar je ook woont of werkt, het maakt niet uit waar je een bankrekening hebt.
Dit mag dus in je eigen land zijn, elk ander land ter wereld of ook een zogeheten E-bank (internet bank) zoals Wise of Bitsafe.
Een bankrekening moet wel altijd op jouw eigen naam staan (en in overeenstemming zijn met je ID). Je hoeft ons dus niet te vragen of we je kunnen uitbetalen op de rekening van je zus, broer, vriend, tante, moeder, buurman of wat dan ook. Het mag (wettelijk) niet.
Probeer vervolgens niet om 'slim' te zijn en dan een rekeningnummer op te geven van een ander met je eigen naam, zelfs niet als die ander bijvoorbeeld je broer is en dezelfde achternaam heeft. Banken controleren dit soort dingen echt en sturen het geld gewoon terug naar de afzender, de vertraging en de kosten zijn voor jouw rekening.
Zorg altijd dat je heel goed je gegevens controleert voor je ze instuurt.
Een cijfer vergeten of omwisselen kan een heel vervelende aangelegenheid voor je worden. De transfer zal geweigerd worden door je bank en het kan vele weken duren voor het geld wordt teruggestort. Bovendien kunnen er nog kosten aan verbonden zijn ook.
Een fout die nogal eens gemaakt wordt: het nummer op je bankpasje is bij veel banken/in veel landen
niet
je rekeningnummer!
Een vraag die we vaak krijgen is 'werkt u ook met de ... bank?'.
Dat is een verkeerde vraag. Elk bedrijf kan in principe naar elke rekening ter wereld geld overmaken, zolang het rekenining nummer, de BIC en de adresgegevens maar kloppen. De juiste vraag is 'gaat mijn bank uw overboeking accepteren?' En dat is niet alleen een vraag die van allerlei factoren afhangt, maar bovendien een vraag die je aan jouw bank moet stellen. Zo zijn er banken die uberhaupt dit soort betalingen niet accepteren, zoals de GODO bank in Suriname, banken die nooit iets terug kunnen vinden (zoals in Nigeria) of banken in het buitenland die geen batch betalingen kunnen verwerken.
Maar er kunnen vele andere redenen zijn. Hier een aantal zaken waar je op moet letten en die je na kan vragen bij je bank:
-
Accepteert jouw bank wel euro transfers op je rekening?
Dit is iets wat meer en meer banken beginnen te weigeren, bijvoorbeeld in Suriname op SRD accounts, maar ook bijvoorbeeld in Nigeria waar een domiciliary account tegenwoordig verplicht is. Ook de E-bank Payoneer is enige tijd geleden gestopt met het accepeteren van euro betalingen.
-
Is het een spaarrekening? Tegenwoordig is het bijna nergens meer toegestaan om bedragen van derden direct op je spaarrekening gestort te krijgen, al helemaal niet als dies tortingen van een bedrijf komen.
-
Heb je een studenten account? Mag je dan uberhaupt wel geld ontvangen uit het buitenland, zo ja, mogen dat dan buitenlandse valuta zijn. Zit er geen limiet op?
-
Is je account nog wel actief? Het komt nog wel eens voor dat mensen hun account al een tijdje niet gebruikt hebben. Sommige banken deactiveren dan je account. Het geld wordt teruggestuurd, met alle vertraging en mogelijke kosten vandien.
Controleer dus alles goed voordat je het instuurt en vraag dingen eerst zelf na bij je eigen bank. Het is jouw bank, jouw rekening en dus ook jouw verantwoordelijkheid.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld krijg?
Gemiddeld is dat 3 tot 5 werkdagen voor buitenlandse transfers, met het weekend meegerekend is dat dus al 7 dagen. Sommige banken zijn sneller, maar sommige ook langzamer. Een dag of tien voor een buitenlandse bank is zeker geen uitzondering.
Betalingen binnen Nederland zijn real time, naar andere landen in de EU of naar een E-bank duurt het minimaal 1 hele dag.
Voor meer vragen over banken en betaling check de pagina 'Betaling'.